Her ser du informasjonen som kommer med en eksamensoppgave 🙂
Eksamenstid Eksamen varer i 5 timer.
Hjelpemidler Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra åpent Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon.
Når du bruker nettbaserte hjelpemiddel under eksamen, har du ikke lov til å kommunisere med andre.
Samskriving, chat og andre måter å utveksle informasjon med andre er ikke tillatt.
Bruk av kilder Hvis du bruker kilder i besvarelsen din, skal disse alltid oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til dem. Du skal oppgi forfatter og fullstendig tittel på både lærebøker og annen litteratur. Hvis du bruker utskrifter eller sitater fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato.
Vedlegg: det er ingen vedlegg.
Informasjon om vurderingen Jf. forskrift til opplæringslova §§ 3-52, 3-53, 3-54 og 3-55: ”Eksamen skal prøve i kva grad den einskilte praksiskandidaten/lærlingen har nådd kompetansemåla som er fastsette i den læreplanen (Vg3) for opplæring i bedrift som praksiskandidaten/lærlingen tek sikte på å ta fag- eller sveineprøve/har teikna lærekontrakt i.”
5.1 Eksamensoppgaver tverrfaglig eksamen Copy
Time limit: 0
Oppgave Summary
0 of 3 questions completed
Questions:
Information
You have already completed the oppgave before. Hence you can not start it again.
Det er enklere å yte mer og holde konsentrasjonen og aktiviteten oppe hvis du spiser jevnlig. For barn og ungdom som vokser og utvikler seg, er det spesielt viktig å få i seg de næringsstoffene og den energien kroppen trenger for å fungere bra. (Helsenorge.no) På grunn av dårlig økonomi og tidspress får barna i barnehageavdelingen / skolefritidsordningen der du jobber, enkelte dager bare makaroniretter eller cornflakes å spise. De får også liten tid til måltidene. De dagene barna får makaroniretter og cornflakes, er de ofte trøtte og uopplagte og kan sitte stille i lange perioder istedenfor å være i lek og aktivitet.
Noen av barna blir også lett irritert og har dårlig konsentrasjon på slutten av dagen. De dagene de får større og mer mettende måltider, ser du at barna er mer aktive og opplagte. I barnehagen /skolefritidsordningen er det barn og ansatte fra ulike kulturer.
Oppgave
Forklar hva du som barne- og ungdomsarbeider vil gjøre med denne situasjonen.
Forklar også hvordan du vil gjøre det, og hvorfor. Lag en kostplan for en uke som dekker barnas behov for mat med riktig næringsinnhold. Tenk også på at de skal ha nok tid til å spise, og på at måltidet er en sosial situasjon. Begrunn valgene dine.
Upload your answer to this question.
This response will be awarded full points automatically, but it will be reviewed and possibly adjusted after submission.
Grading can be reviewed and adjusted.
Grading can be reviewed and adjusted.
Question 2 of 3
2. Question
EKSAMENSOPPGAVE HØST 2017
Tema: Observasjon og dokumentasjon
Situasjonsbeskrivelse
På arbeidsplassen din er personalet opptatt av barnas / de unges sosiale samspill, aktiviteter og lek. For å få nyttig og viktig informasjon om det enkelte barnet / den enkelte ungdommen og om barn/unge i gruppe bruker personalet systematisk observasjon som metode. Å bli inkludert i en gruppe og få gode muligheter til aktivitet er viktig for at barn og unge skal utvikle et godt selvbilde og oppleve mestring. Barne- og ungdomsarbeideren skal ut fra de systematiske observasjonene komme med forslag til aktiviteter som fremmer dette.
Oppgave
Observasjon og dokumentasjon gir oss viktig og nyttig informasjon om aldersgruppen 0–18 år.
Ta utgangspunkt i arbeidsplassen din, og forklar på hvilken måte du vil observere det sosiale samspillet, aktivitetene og leken, og hvorfor du vil gjøre det slik. Hvilke dokumentasjonsformer vil du velge, og hva må du ta hensyn til når du skal dokumentere?
Upload your answer to this question.
This response will be awarded full points automatically, but it will be reviewed and possibly adjusted after submission.
Grading can be reviewed and adjusted.
Grading can be reviewed and adjusted.
Question 3 of 3
3. Question
EKAMENSOPPGAVE VÅR-2017
Situasjonsbeskrivelse
Tema: Skapende aktivitet
Du er ansatt i en barnehage eller en skolefritidsordning (velg selv). Personalet har bestemt at for det neste halvåret skal det legges vekt på temaet skapende aktivitet. Dere har kontakt med en gruppe ungdommer som har musikk, dans og drama som valgfag på ungdomsskolen. Sammen med disse ungdommene skal du som barne- og ungdomsarbeider komme med forslag til aktiviteter som personalet og barna skal arbeide med dette høsthalvåret.
Oppgave
Velg aktivitetene som skal være med i planen. Hvordan skal aktivitetene gjennomføres, og hvorfor skal det gjøres på denne måten? Hvorfor er skapende aktivitet viktig for barns utvikling?
Upload your answer to this question.
This response will be awarded full points automatically, but it will be reviewed and possibly adjusted after submission.