Nyheter

22.10.2025

Når Norge trenger kompetanse, leverer fagskolen

Det snakkes mye om fremtidens arbeidskraft, men utfordringen er ikke bare å utdanne flere, det er å utdanne riktig.

Av Jeanette Hovind, leder for utdanning ved Din Kompetanse Fagskole

Hos Din Kompetanse Fagskole ser vi hver dag hvordan riktig utdanning gir både arbeidsglede og mestring. Våre studenter er mellom 18 og 65 år, fra unge som velger fagskole som første utdanning, til erfarne fagfolk som søker videreutdanning for å stå lenger i jobb med økt faglig tyngde.
Spørsmålet er ikke om vi har råd til å satse på fagskolene, men om vi har råd til å la være.

Fagskolens posisjon i utdanningssystemet

Fagskolen er den delen av utdanningssystemet som reagerer raskest når arbeidslivet endrer seg. Mens universiteter og høgskoler leverer mer teoretisk orienterte løp, kombinerer fagskolene teori og praksis slik at studentene er klare for arbeid fra dag én.

Samtidig vet vi at Norge mangler fagarbeidere. OECDs Skills Outlook 2019 viser at mangelen på fagarbeidere er kritisk i store deler av Europa, og at land som lykkes med fleksible utdanningsløp står sterkere i møte med teknologiske og demografiske endringer (OECD, 2019). Uten å styrke fagskolene vil vi mangle kompetansen samfunnet faktisk trenger. Når vi ser hvor raskt fagskolene kan tilpasse seg endringer i arbeidsmarkedet, er det vanskelig å forstå at de fortsatt blir undervurdert.

Norske myndigheter har allerede erkjent dette. Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden peker tydelig på behovet for å styrke fagskolenes rolle (Kunnskapsdepartementet, 2017). Utdanningssystemet må speile det arbeidslivet som faktisk venter oss.

Fagskolen som utdanning for fremtiden

Fagskoleutdannede er blant de mest yrkesaktive i landet (SSB, 2019). I møte med studentene våre ser vi hvordan fagkunnskap raskt blir til praksis. Det gir mestring, og for mange en ny trygghet i arbeidshverdagen.

To av våre studenter brukte eksamensoppgavene sine til å skape endring på arbeidsplassen. De satte i gang gode faglige diskusjoner og små justeringer som fikk stor betydning i arbeidshverdagen. Kunnskap blir til handling, og handling skaper utvikling.

Da Erna Solberg besøkte oss i 2023, delte vi hvordan fleksible utdanningsløp kan bidra til Fullføringsreformen. Mange av våre studenter forteller at de opplevde lite mestring i tidligere skoleløp, men finner trygghet og selvtillit her.

Besøket viste hvor mye fagskolene kan bidra med, men også hvor viktig samspillet med arbeidsliv og politikk er. For å bygge den kompetansen Norge trenger, må vi trekke i samme retning.

Et felles ansvar

Fagskolene endrer seg i takt med arbeidslivet – kanskje er det nettopp derfor de er så viktige. Jeg ser stadig hvordan videreutdanning gir mennesker fornyet selvtillit i yrket sitt. Når mennesker får oppdatert kompetanse, vokser både yrkesstolthet og kvalitet i tjenestene.

Litteratur

Kompetanse Norge. (2020). Fagskolenes rolle i å møte arbeidsmarkedets behov. https://www.kompetansenorge.no

Kunnskapsdepartementet. (2017). Fagfolk for fremtiden – Fagskoleutdanning (Meld. St. 9 (2016–2017)). https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-9-20162017/id2522091/

Kunnskapsdepartementet. (2021). Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden (Meld. St. 21 (2020–2021)). https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-21-20202021/id2840770/

NOKUT. (2020). Om fagskoleutdanning. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. https://www.nokut.no

OECD. (2019). Skills outlook 2019: Thriving in a digital world. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/df80bc12-en

Statistisk sentralbyrå. (2019). Arbeidsmarkedet for fagskoleutdannedehttps://www.ssb.no

Hvordan fungerer nettstudier?

Med nettstudier gir du deg muligheten til å studere det du vil, der du er. Hos oss kan du ta en fleksibel utdanning på alle nivåer.

Les mer